Fraiser eiland Hervey Bay en Brisbane

29 december 2018 - Tenterfield, Australië

Zaterdag 23 december

Wij rijden vandaag vanaf Bucasia  richting Gladstone. Op de weg richting Rockhampton veranderd het gebied langzamerhand van een tropische naar subtropis che landschap "Rocky" ligt direct aan de steenbokkeerkring die de grens tussen tropisch en subtropisch markeert Na het groen van de rietsuiker velden volgt het verbleekte  en van een droge ,, savanna achtige en slechts spaarzaam met eucalyptus bossen begroeide landstreek die voornamelijk voor veeteelt gebruikt wordt.Ook komen we borden tegen met een koala erop, waar eucalyptus bossen zijn zijn ook koala Wij rijden langs Rockhampton richting Gladstone en besluiten nog wat verder te rijden naar  Agnes waters.. Daar eenmaal aangekomen blijkt de uitgezochte camping vol te zijn😬 en rijden door naar Capitein Cook Holliday Village in Town of 1770. Zij hebben gelukkig nog een plaatsje voor de nacht. Het is een hele drukke camping,veel gasten zijn al aangekomen om daar - vaak samen- kerst te vieren.

Er is een klein zwembadje Youri en Annemieke gaan even zwemmen in een klein en niet al te fris bad. Wij eten vanavond iets wat door kan gaan als hutspot. Het begint om ongeveer 1830 uur te regenen. Wij besluiten vroeg te gaan slapen.

Zondag 24 december
Omdat wij vandaag veel kilometers hebben gemaakt( 570) hoeven we morgen niet heel lang te rijden en kunnen wij rond 800 uur starten.
Onderweg een lekkere cappuccino en latte macchiato gekocht, pinda's en een watermeloen van rond de 8 kilo. Nog even een kleine boodschap onderweg en dan naar de gereserveerde camping Tourequay caravan park. Wat een leuke camping, en echt zeezicht. Annemieke draait in een razend tempo 3 wassen en een handwas weg. Youri en Anne Roos gaan alvast het strand op. 1.5 uur later als alle was hangt kunnen ook Pier en Miek naar de zee. De was droogd als een malle er staat een stevig briesje  dus dat zit wel goec😴
Als avondeten risotto mmmm dat vind iedereen lekker!!
Morgen naar fraiser Islands.

Zondag 24 december
Vandaag is het zover Fraiser!! rond de klok van 730 uur worden wij voor onze camping opgepikt.-de camper blijft op de camping staan-Wij komen aan bij de haven- nou ja haven😏 het is zeg maar een aanlegsteiger waar je met een amfibie het water in kan gaan. Op onze openlucht boot is het druk. Opvallend veel Pakistanen en Indiërs, zonder daar iets mee te bedoelen laat dat duidelijk zijn, het is alleen iets wat opvalt. Wij varen zo'n 50 minuten helaas geen dolfijnen gezien. Aangekomen op het grootste zandeiland ter wereld namelijk123 km lang worden wij -afhankelijk hoeveel dagen je het eiland overgaat- naar de bus waar Dave chauffeur en gastheer zal zijn verwezen. Het is een bus met 4wieldrive en nadat Dave zich heeft voorgesteld gaan wij van start. Wegen zijn er dus niet maar alleen mul zand, voor wij er goed en wel erg in hebben rijden wij daar overheen wat geweldig!! Hier een kuil en daar een bult. Bussen hebben voorrang op  autos. Dave een oud militair weet ons behendig door het eerste stuk te rijden. Wij rijden door het suptropische regenwoud en aangekomen op onze 1e stop. Daar kunnen wij even toiletteren en mogen wij zwemmen in het adembenemend mooie zoetwater meer lake McKenzie. Zonnebrand mag je niet opdoen voorafgaand omdat er anders een vette laag op het water komt😂 Spierwit zand en het water lijkt op zwembadwater zo helder de bleu Lagoon is er niets bij.
Na deze opfrisbeurt vervolgen wij onze weg, aangekomen op onze 2e stop lopen wij en route van ongeveer 1,8km door het regenwoud. Een prachtige route met mooie bomen, kabbelend water en af en toe duikt Dave op om ons iets te laten zien of vertel iets over de flora en fauna. Dan richting Eurong Beace resort om daar onze lunch te gaan gebruiken. Onze koffer mag hier blijven staan want wij slapen hier vanavond ook. Een lunch in buffetvorm en dan is er altijd voor een ieder wat wils.
Na de lunch over het strand naar de champagne pools  boven in het eiland.Onderweg komen wij een aantal jonge Dingoos tegen. De zee is alleen om naar te kijken zwemmen kan absoluut niet. Niet alleen vanwege de heftige onderstroming maar ook door de vele(19!) soorten haaien die hier zwemmen. Ik bedank 😎
Het eiland heeft gelukkig 40 waterpoolen dus altijd wel een plekje om op te frissen.
langs het stand treffen wij veel tenten aan, je kan en mag hier kamperen.

Maandag 25 december 1e kerstdag
Na het ontbijt rijden wij door het regenwoud weer richting lake McKenzie daar is het dan nog rustig en kunnen wij fotos maken, dat was gisteren niet te doen. En zo  kon t gebeuren dat wij 1kerstdag een duik nemen aan een tropische strand!:Leuke foto's gemaakt met kerstmuts en andere attributen. Helaas geen wifi op het eiland vanwege kabelbreuk envkunnen wij jullie geen verse kerstgroet sturen. De foto zit er nu bij😎
Na de duik koffie, thee en koekjes op een picknick plek. Deze plekken zijn echt aan gewezen omdat heel Fraiser vol Dingoos loopt en dat is hun leefgebied, zij moeten zichzelf zien te redden en wij mogen ook beslist geen eten en drinken meenemen naar het meer. Wij vervolgen onze weg door het bos naar Elli Creek dat is een klein stroompjes waar je je kunt laten afdrijven. Dave heeft opblaasbanden en een compressor. Youri laat zich een keer afdrijven. Wij lopen er doorheen en laten ons afkoelen in het water. Na Elk Creek rijden wij door naar Central station en krijgen we daar een lunch.
We rijden nog een stuk door het bos en dan gaan we richting de boot. Rond 1730 uur varen we terug. Het is een hele andere boot  dan de heenweg meer overdekt. Leuk hoe het personeel zich heeft opgericht. Kerstmuts en andere versieringen op of om. Verder vallen de versieringen mij overal een beetje tegen ik had wel veel bomen en versieringen verwacht, maar op een walstaltig boompje of slinger met balletje eraan na is er niet veel. Aan boord mag geen alcohol op keer worden verkocht geen idee waarom.  In geen enkele supermarkt vind je alcohol daar moet je voor naar een liquer shop en de drank is niet goedkoop😧
Onze Dave rijd ons ook nog met een bus die klaar staat in Hervey Bay naar onze camping. Onderweg wel 20 kangaroes gezien! levend en wel! wat gaaf!
Fraiser wat ben je mooi, en wat hebben we van je genoten.

Dinsdag 26 december
Aan 2e kerstdag doen ze niet in Australië. Vandaag heet het hier boxingday. Gewoon een extra vrije dag. Vanwege de warmte in de camper is ons toastbrood beschimmeld Dat word yoghurt als ontbijt. Bij een plaatselijke bakker pikken wij later op de ochtend een brood en wat lekkers op. Nog een wasje draaien en dan gaan we weer even lekker relaxen op het strand. Vanmorgen stond het water nog tot aan de rotsen en nu is het water zich weer aan het terugtrekken. Het zand ziet er nog nat uit, en is dat niet maar is keihard.Anne Roos en Youri vinden allemaal kleine stukjes aangespoeld coraal. Op de foto en terugleggen meenemen mag niet.
Omdat de kinderen in Australië  ook schoolvakantie hebben word het zoeken en boeken van een camping ook moeiljjker. Omdat wij slechte wifi hebben kunnen we geen campings uitzoeken. Gelukkig hebben wij er thuis al wel een aantal uitgezocht  in case of.... Ook hebben wij een prepaid kaart gekocht en in een oude telefoon gestopt daar kunnen wij campings mee bellen, dus zodra wij wifi hebben snel telefoonnummers niteren. We vinden een camping in Beachmere.We worden wel verzocht vooruit te betalen met de visa.

Donderdag 27 december
We vertrekken om 7.30 uur richting Nambour daar heeft Pierre ooit met een treintje door een ananasplantage en naar een macadamia factory geweest. Mogelijk vergane glorie, de trein was er en voor 5 dollar de man rijden we een route. Rijden langs een dierentuintje en zien van allerlei bomen, maar helaas geen enkele ananas😥  Ook de macadamia fabriek valt  niet te bezichtigen, Maar je kunt  uiteraard in het winkeltje  wel nootjes kopen, en als troost doen we dat dan maar.
Dan rijden we richting Mapleton Falls nationaal park. Daar lopen Youri  en Annemieke samen een route door het regenwoud. Anne  Roos heeft pijn in haar knie en Pierre gaat na 5 min terug om brood te smeren. Na de  lunch rijden wij verder richting Montville een prachtig dorpje met veel kunstenaars. We rijden door naar Maleny alwaar we een prachtig uitzicht hebben op de bizarre kale rotspunten van de Glass house mountains. We moeten ons voor 17.00 uur melden op de camping.Vriendelijke mensen, en worden naar onze plek  begeleid. Vanavond vis en maïskolf op het menu. Het voordeel is dat elke camping een kamp kitchen bezit wat inhoud dat er daar naast een keuken, waterkoker en magnetron een soort van bakplaat is waar je gratis gebruik van kunt maken. Dat scheeld enorm veel stank en viezigheid in je camper. Ik zal een foto van een kampkitchen maken, zodat jullie een idee hebben hoe dat eruit ziet. Vanavond mens erger je niet gespeeld en Pierre heeft een poging gedaan om ons klaverjassen te leren. Diegene die mij een beetje kennen weten dat dit een hele klus is😆

Vrijdag 28 december
De laatste dag aan de kust, we trekken nu het binnenland in. Omdat deze camping geen wifi heeft besluiten wij om om 7.00 uur te gaan ontbijten bij een koffietent achter de camping.De eigenares had aangegeven goede koffie en goede wifi. Sandy zo heet de camping dame heeft niets teveel gezegd. Super ontbijt,lekkere koffie en perfecte wifi. Zo kunnen wij de mailtjes die wij naar de campings hebben gestuurd checken of deze zijn beantwoord, en weer een aantal nieuwe campings mailen. Rond 900 uur rijden we naar Brisbane. We parkeren de camper en hup de drukte van de stad in. We hebben maar een paar uur, want het is nog even rijden naar Toowoomba. We eten sushi en gaan een paar winkels in, bekijken in vogelvlucht de stad- wolkenkrabbers en oude huizen door elkaar heen- en rijden om 1400 uur weg.
Rond 1600 uur op de camping aangekomen. De mannen gaan een rondje en de dames halen de gellak van de nagels😂 Die heeft Louise er voor onze vakantie op gezet en is nu erg aan het uitgroeien.
De mannen zijn een klein winkelcentrum tegengekomen,met eetgelegenheden. Ik zeg vanavond eten wij daar! Dus hup aan de pizza, Domino's wel te verstaan.12 man personeel en druk!! Ik wist niet wat ik zag. Megadeals 4 pizza's en knoflookbrood met flessen cola, sinas of 7up. Water bij je pizza bestellen kan niet😙. Mensen lopen op blote voeten in en uit, het is vrijdagavond pizzaavond denk ik??
Om 2100 uur naar bed morgen naar Tenterfield.

Zaterdag 29 december
We doen rustig aan vanmorgen vandaag geen spannende dingen op het programma. Misschien komen we onderweg onverwacht nog iets leuks tegen.
Nog even een paar grappige camping feitjes. Naast de camp kitchen krijg je ook bij de incheck een sleutel voor de toiletgebouwen en de laundry. Je herkend direct de vaste gasten door het keykoort aan hun sleutel😃 Na het douchen word je verzocht je douche uit te moppen. Elke kampeer plek heeft naast zijn plaats een betonnen plaat waar je je zitje op plaats.
Omgevingsgeluiden; de vogels hier zingen een ander lied. Er is er zelfs een vogel die het geluid van een aap lijkt te maken. Helaas hebben wij nog niet gezien welke "vreemde vogel"dat is.Er lopen op de campings witte ibissen. Wat een prachtige dieren.
Rond 15.00 uur komen wij aan in Tenterfield, wij zijn door een tijdzone heen gereden en is het dus zomaar een uur later. Het verschil met jullie is dus nu 10.00 uur. Hier nu 19.30 uur en bij jullie dus 9.30 uur. Het blijft mal. Morgen rijden wij naar Innervell saffieren zoeken!
Ik ga proberen het blog te versturen. Lieve groetjes en alvast een goed uiteinde toegewenst en een heel mooi begin van 2019. Bij ons vieren wij dat 10 uur eerder🎄

1. Betty:
    29 december 2018
    Lieve mensen. Wat een fantastische belevenis en wat leuk om de verslagen te lezen. Ik wens jullie alvast een mooi en gezond 2019, heel veel plezier verder en veilige kilometers. X Betty
  2. Marcel en Sjoukje:
    29 december 2018
    Wat een heerlijke avonturen om te lezen en soms met vlagen van herkenning. Lekker genieten met zijn viertjes!
  3. Margrit en Jaap:
    29 december 2018
    Wat een geweldige verhalen en foto's! En wat zien en reizen jullie veel....en wij meegenieten! Heerlijk! Leuk om al jullie ervaringen te horen, zo kunnen wij ons ook een beeld van maken, hoe het er is...Geniet er verder van! Goede jaarwisseling en een gezond 2019! Goede reis verder en liefs Margrit en Jaap
  4. Helga en Fred:
    29 december 2018
    Mooi he Fraser Island, zal nog lang in jullie gedachten blijven!! Mooie reis maken jullie!!
    Alvast een hele goede jaarwisseling en nog heel veel plezier.
  5. Ilze:
    29 december 2018
    Lieve mensen, wat een heerlijke reis!!!
    Enjoy, have fun en alvast een mooi en liefdevol nieuw jaar gewenst💋
  6. Isabella:
    29 december 2018
    Lekker hoor allemaal. Gek geen twee kerstdagen maar wel vrij hahahahah
  7. Siem:
    Heerlijke verhalen weer , je krijgt er helemaal beeld bij. Geweldig! XXX
  8. Esther:
    30 december 2018
    Jeetje, wat een geweldige reis maken jullie toch.
    En geen tijd om stil te zitten. Wat een bezige bijtjes...
    Nog heel veel plezier en tot gauw in 2019.
  9. Evita:
    30 december 2018
    Wat weer een heerlijke mail... ik geniet met jullie mee. Wat beleven jullie veel.. en wat apart kerst met zulk mooi weer!! Geniet lekker. Xxx
  10. Margrit en Jaap:
    31 december 2018
    HAPPY NEW YEAR!!
  11. C Van Nimwegen:
    5 januari 2019
    Prachtig uit de verhalen lezen wij dat dit nooit te vergeten
    Wat een verhaal
    Dikke kus pa ma