Bangkok

14 januari 2019 - Schagen, Nederland

Dindag 8 januari

Dinsdag 8 januari

Rond de klok van 1.40 uur komen wij aan op de luchthaven van Bangkok. Langs de douane blijkt er net zo'n lange rij als in Brisbane te zijn😥 En uiteraard uiterst vriendelijk( not) er zijn ook douane personeel die mondkapjes dragen, dat maakt het nog onpersoonlijker. Na veel wachten zijn we er door en hebben wij gelukkig rap de koffers. op naar een taxi. Buiten gekomen zien wij wel iets van 40 taxi's op een rij, van zomaar de eerste de beste taxi pakken is geen sprake. Het is de bedoeling dat je bij een apparaat een nummer trekt en die geeft aan naar welke taxi je mag. Dus eerst een nummertje, aangekomen bij taxi 36 blijkt deze ons met onze 4 koffers niet mee te kunnen nemen, je snapt hem al: opnieuw nummertje trekken en daar gaan we weer met onze koffers. De taxichauffeur van nummer 36 vind het allemaal wel vermakelijk en neemt ook ongevraagd een foto van ons, ik weet mij nog net om te draaien. Wat een rare wereld!

We mogen naar taxi nummer ?? daar gaan we op weg naar het hotel. Daar aangekomen echt vriendelijk ontvangen en uiteraard worden onze koffers snel naar onze hotelkamers( 2) met tussendeur gebracht. Rond 3.30 uur liggen we om vervolgens weer om 830 uur op te staan. Wij hebben 2 dagen en die willen we vollop benutten. Na de douche een heerlijk (Thais?) ontbijt. Youri zit gewoon aan de bami😎
Wij hebben om 1300 uur een fietstour door Bangkok bij Co van Kessel. Deze Nederlander( inmiddels overleden) is 55 jaar geleden deze fietstochten gaan aanbieden. Wij nemen een taxi naar de wijk Chinatown. alwaar de fietstour zal starten. Sunday en Mink zijn onze Fietsgidsen. Sunday heet ons( 10 Nederlanders) welkom en nadat hij het een en ander uitlegde over wat wel en niet kan op de fiets vertrekken wij. Sunday voorop en Mink als hekken sluiter. Wij zijn met totaal 12 fietsen ap. We fietsen door het drukke Chinatown en door hartje Bangkok. Overal zie je bedrijvigheid. Wij kijken onze ogen uit. Alles kan en mag hier. Scooters met 5 tot 6 dozen opgestapeld en vastgebonden op je scooterje. Je kind borstvoeding geven terwijl je man rijd en jij terwijl je je zuigeling voed ook nog een arm om je peuter die voor je zit hebt. Wat een cultuurshock 😱
Wij fietsen een stukje, en varen met een pontje over de rivier naar een rustiger gedeelte van de stad( oud Bangkok) daar wonen de meeste mensen en deze trekken overdag/ avond naar de stad met hun handelswaar. Daar zitten ook de meeste scholen gesitueerd. Veelal nog meisjes en jongens gescheiden van elkaar en allemaal keurig in uniform natuurlijk. Als we een klas voorbij fietsen zwaaien ze allemaal naar ons en roepen hallo hallo, allemaal blije lachende kinderen.
We komen aan bij een tempel, onderweg veel kleine "geestenhuisjes" veel Thai offeren hier fruit, drinken en branden er wierook een prachtig gezicht. Uiteraard zijn er de monniken in geel/ oranje kleding. Veel pracht en praal.
Ook redelijk wat Thaise bezoekers die daar een kokertje met allemaal stokjes pakken  deze schudden en dan moet er 1 uitvallen daar staat een tekst op die aangeeft wat je te doen staat of wat de dag/ week/ maand? je brengen zal. Omdat het boedisme mij vreemd is voelt het niet goed een wierook stokjes of een ander ritueel daar te doen. Mijn oog valt op een bordje met donatie van een zak rijst voor minder bedeelde kinderen. Ik betaal een zak rijst en ga met die zak naar een klaar staande tafel waar ik mijn donatie op mag leggen. Ik kniel en maak een buiging. Stom maar ik word er toch wel wat emotioneel van. Het zal de omgeving wel zijn😏
Ondertussen met een long-tail boot over de kanalen van Bangkok" ook wel het Venetië van het oosten genoemd. Hier zie je vrouwen die de was doen, huizen op palen, veel afval in het water, en hier ook weer iedereen aan het zwaaien als je voorbij komt.
Wij zetten weer voet aan wal ongeveer 30 km buiten het centrum van Bangkok, hier geen snelwegen of Metrotreinen maar kleine landweggetjes, planbomen en bloemenkwekerijen het tegenovergestelde met de drukte in Chinatown.
We fietsen langs de palmboom plantages waar families smorgens rond 5 uur starten en zien naast palmbomen, nog tal van fruitbomen.
Als afsluiting worden we meegenomen naar een " restaurant" genaamd Ring Klong. In Nederland zou hoe ze hier werken echt niet kunnen😏 Maar als de organisatie van Co van Kessel ons daar laat eten zal het wel goed zijn.
We kijken onze ogen uit. En het eten is verrukkelijk, dat moet worden gezegd! Pure smaken en geuren en echt heel erg lekker. We sluiten af met fruit, wat ook al zo smakelijk is, en gaan nog een klein ritje met de long-tail maken. Door een sluis met wel 10 boten en wachten tot het water zich heeft gevuld en wij weer door kunnen varen.
We komen bij het eindpunt aan, en leveren de fietsen in en bedanken onze gidsen. Wat een gave dag. We lopen nog een klein stukje door het drukke Bangkok en besluiten nog een klein hapje te eten bij een kraampje. Deze man bakt een soort van pannekoekjes met banaan heerlijk.
We nemen een taxi naar het hotel en gaan lekker op tijd slapen.

Woensdag 9 januari
Vandaag gaan we met onze privé chauffeur ( ja echt waar!) op stap,dit hebben wij gisterenavond bij de receptie van ons hotel geregeld. Hij brengt ons op ons verzoek naar de floating market. En terwijl wij daar worden vermaakt wacht hij op ons tot wij weer terug zijn.
Sommige Thailandgangers zullen wellicht zeggen dat het te toeristisch is, maar dat neemt niet weg dat het een unieke ervaring blijft. Ik zou een bezoek aan de drijvende markt daarom ook aan iedereen aanraden. De Floating Market in Damnoen Saduak is niet de enige in de omgeving van Bangkok, maar het is wel de bekendste.
Klongs
De handelaren verkopen de handelswaar (fruit, groenten en souvenirs) vanaf hun bootjes en peddelen door de vele Klongs (grachten) die elkaar kruisen. Een deel van de charme is dat de meeste handelaren gekleed gaan in traditionele donkerblauwe kleding met de iconische driehoekige strooien hoed, de favoriet van de Thaise boer. Damnoen Saduak is een echte markt.
Markt in de gracht
Als je bij de markt bent aangekomen brengen de typische Aziatische boten je door het labyrint van kanalen naar de ‘Talat khlong’ (wat letterlijk vertaald ‘markt gracht’ betekent).
Op de markt krijg je de gelegenheid om fruit, Thaise lekkernijen, handwerk en souvenirs te kopen, terwijl de handelaren met je mee peddelen. Houd je handen en armen altijd binnen de boot. De grachten zijn smal en de boten varen dicht tegen elkaar aan, dus pas op je vingers😷
Annemieke scoort een paar leuke slippers en wij kopen een kokosijsje, heel lief klaargemaakt in een halve kokosnoot en gegarneerd met een orchidee.
Na de markt worden wij naar het paleis gereden, dat dienstdeed als koninklijke residentie van eind 18e eeuw tot midden 20e eeuw.Het paleis bevind zich in het historische hart van Bangkok. Het is er heel erg druk, en het duurt even voor wij binnen zijn. Eigenlijk is het door de vele bezoekers allemaal niet echt goed te zien. Het begint ook te regenen, wat maakt dat er veel mensen een paraplu opsteken. Dan zie je echt niets meer. Na een uurtje houden wij het voor gezien, en besluiten ook Wat Pho van het programma te skippen. Het is inmiddels al 15.30 uur en wij willen graag snuffelen in Chinatown en daar ook eten. Wij laten dit aan de chauffeur weten en vragen of hij ons daar wil afzetten. Wij betalen het afgesproken bedrag en en uiteraard een mooie fooi en nemen afscheid van elkaar. Wij nemen een andere taxi terug naar het hotel. We struinen door Chinatown en de chauffeur heeft aangewezen waar we lekker kunnen eten. Annemieke word nog even over haar linkervoet gereden in een klein steegje( ik heb echt geluk gehad) hij reed over mijn zijkant zool alleen een lichte schram😱
Ik schreeuwde zo hard zij Pierre dat heel Bangkok ter plekke stil was, de Chauffeur van de bewuste auto verblikte of verbloosde echter niet en zetten zijn auto in zijn achteruit en reed rustig voorzich uitkijkend door😬
Er werd vanuit de winkels wel om mij bekommerd, maar ik was beste een beetje van slag, en zij dat het oké was en liepen door. Dan eerst maar een koffie en even de voet bekijken. Piere zijn lavendel doet wonderen, dat erop en weer door. We slenteren nog even door de straten van Chinatown en schuiven dan op een terrasje aan, waar het heel druk is met vooral westerse mensen. Wij eten verrukkelijk, op een hoek van de straat waar de tuktuks en al het andere wegverkeer voorbij sjeest. Op zo'n plek zou je never nooit in Nederland gaan zitten, maar hier is dat heel normaal. Na het eten pakken we een taxi naar het hotel. Een Thaise massage stond ook nog op het programma maar daar hebben wij eigenlijk geen tijd meer voor. Wij rijden vlak bij het hotel langs een massage salon. Ik zeg hup wij gaan daar naartoe. Pierre gaat als eerste naar binnen -wij staan nog aan de overkant van de straat- Ik weet niet wat ze dachten maar vast dat is een westerse man en die willen een massage+
Toen zie Pierre: mijn gezin wil ook een massage😂
Wij mee naar boven en 4 kladdige hokjes met dito matrasjes liggen voor ons klaar. Even ademhalen en ja hoor daar gaan wij. Youri wil alleen de voeten. Wij drieën willen een  oliemassage en het hele lichaam. Daar gaan we wij laten het maar gebeuren, je bent er nu toch. Youri laat weten waar hij zit en dat hij denkt dat de massage al snel afgelopen is. Wij geven aan dat hij dan naar ons toe moet komen. Hij vind het allemaal best spannend en dat snap ik best. De vrouw( vroeger een man) was erg aardig voor Youri en zo is het een feit dat Pierre, Anne Roos en Annemieke een echte Thaise massage ontvangen.  Wij hebben er erg veel lol in en om gehad. Ik dacht de hel tijd al wie heeft de mannelijke masseur, ik dacht toch echt 4 vrouwen te hebben gezien. Nou dat klopte dus😃 Youri  had de vrouw met de mannenstem maar hij maakte er helemaal niets van en zo hoort het ook.
Na de massage keren wij terug naar het hotel.Morgen om 6.00 uur staat de taxi klaar om ons naar het vliegveld te brengen.

Donderdag 10 januari
Vandaag vliegen wij naar huis. Het vliegtuig vertrekt om 9.30 uur plaatselijke tijd. Om 15.30 uur ook weer plaatselijke  tijd vliegen we uit Dubai door naar Amsterdam waar wij Nederlandse tijd 20.00 uur weer voet op Nederlandse bodem zetten.
Wij kijken terug op een prachtige reis, en wat een heerlijk toetje toe Bangkok!! Wat hebben wij veel gezien en gedaan, en wat bijzonder dat wij dit met onze kinderen hebben mogen beleven. Leuk dat jullie mee hebben gelezen! Als het fotoboek klaar is komen jullie maar een keer langs om die in te zien. Groetjes van ons allemaal

1. Margrit en Jaap:
    14 januari 2019
    Wat een interessant, leuk laatste reisverslag!! Het is alsof wij ook een beetje op reis waren met jullie....zo geweldig beschreven allemaal! En weer wat prachtige foto's erbij. Een geweldige ervaring en herinnering voor jullie vieren voor altijd! Ga lekker nagenieten! Liefs Margrit en Jaap
  2. Betty:
    14 januari 2019
    Wat een mooie ervaring met elkaar. Dat neemt niemand jullie meer af! Nu lekker nagenieten!