Van Tenterfield naar Blue Mountains

4 januari 2019 - Kelso, Australië

Vandaag rijden wij van Tenterfield via Glenn Ines naar Inverell. Eerst willen we de boonobonoo waterval bekijken. Het is 8.00 uur als we rijden en we rijden door een wildlife bos. In eens duiken er niet een niet twee maar veel kangaroes op.Eerst zien we ze nog alleen verschijnen en vragen wij ons af of ze niet in groepen leven,  later op onze route ook een aantal die zich met zijn drieën of zelfs met zijn vijven laten zien. Wij zijn helemaal in onze nopjes. Al eerder melden dat er helaas ook veel dode kangaroes langs de weg zijn te vinden. De teller staat inmiddels op 40. Als we een kangaroe zagen en we stopten de camper verstijfde zij als een soort stokstaartje, en konden we mooie foto's maken.
We rijden al vele kilometers op een onverharde wegen dat mag eigenlijk niet van het verhuurbedrijf 😙, de boonobonoo waterval lijkt lastig te vinden, ineens valt de bebording weg. We keren, rijden een stukje terug keren weer. Nee geen spoor vandaag de waterval. We besluiten dat onze dag al heel goed begonnen is met wel 20 kangaroes te hebben gezien en gaan door. Het is de bedoeling dat wij saffieren gaan zoeken. Allereerst naar de plaatselijke VVV. De dame laat aan de hand van een plattegrond zien hoe we moeten rijden, en huren daar 2 zeven een grove en een fijnmazige zeef. Wat is het hier dor en droog het lijken de savannen wel! We zien af en toe een groepje koeien en stieren en vragen ons af wat die nog kunnen eten!?  Als snel zien we een bord met een koe erop en de tekst drive slow. Zien we een hele kudde koeien en stieren op de weg kauwend aan nog wat groen gras. Tussen 2 auto's in worden de dieren van punt a naar punt b geloodst. Al snel rijden we de eerste zoekplek voorbij. Door naar de volgende, helaas is die gesloten dat vertelde de dame al. Dus weer door.Daar treffen we de zoekplek die Pierre met Marcel en Sjoukje ook hebben aangedaan. Billabong Blue Saffier Fosscking. Helaas gesloten tot 2 januari 😵
We vinden er nog een en komen aan bij een Creek met vies stinkend water, maar niet zeuren ongedierte spray opspuiten en met factor 50 op en gaan. Helaas levert ons dat niets op en rijden terug naar onze eerst voorbij gereden Creek daar stroomt het iets meer en we doen een tweede poging. Ook hier helaas geen succes. We besluiten de camping te gaan opzoeken. De campingeigenaar staat ons vriendelijk te woord en als we vertellen dat wij geen geluk met saffieren zoeken hebben gehad, laat hij een zak zien waar zand in steentjes uit het gebied in zitten die kunnen wij daar kopen voor 7 rollar.Achterin de camping heeft hij en plaatsje gemaakt waar wij de zak  kunnen zeven. Dat besluiten we morgenochtend te gaan doen. Eerst zwemmen .Na het eten komt er een campinggast naar ons toe om te vertellen dat er een (soort)familie uil - vader,moeder en 2 kinderen- in de boom bij zijn caravan in de boom zit. Ze zijn idd prachtig. Op aanraden van de campingeigenaar moeten we ook voor zonsondergang naar het meer dat op 300 meter lopen is. Daar verzamelen de vogels zich. We worden wel gewaarschuwd voor slangen. Omdat het zo enorm droog is komen de slangen te voorschijn op zoek naar water. Dus..!
Best spannend zo'n tripje. Een leuk meer wat tot 1981 dienst deed als waterwinning voor de stad Inverell. de vogels laten zich niet erg zien enkel een groep witte papagaaien maar die vliegen zo hoog voorbij dat wij ze amper kunnen zien. Kinderen zwemmen in het meer met oefenvesten aan een levendig geheel.
Elke dorp heeft wel een park met speelplaats en picknick plekken. Overdekt of niet en met gasbarbecueplaten die gratis te gebruiken zijn. Ik denk dat ze deze geste doen om illegaal met vuur spelen te voorkomen. Er zijn ook altijd gratis openbare toiletten bij, overigens ook in alles wat een beetje winkelcentra is. Daar kunnen wij in Nederland nog iets van leren!

Zondag 31 december
Als we wakker worden gaan we eerst " onze" zak met mineralen en saffieren onderzoeken. Best wel leuk ook al is het vast minder spannend als je dat ter plaatse aan het doen zal zijn. Wij halen toch nog enkele kleine blauwe saffieren uit de zeef en mogelijk wat mineralen. Anne Roos is niet tof,  ze is gisterenavond gestoken door waarschijnlijk een mug die een allergische reactie bij haar heeft veroorzaakt. Ze heeft mij daar toch een bulten op haar lijf😞 zo groot als de vroegere rijksdaalder. Dus na een snel ontbijt naar de apotheek. We vragen het adres bij de VVV daar moeten wij toch naar toe om de zeven nog terug te brengen. Even later staan we binnen bij de apotheek. De apotheker denkt idd dat ze een reactie heeft opgelopen en ze krijgt een pillenkuur en zalf mee. Even snel wat boodschappen op de laatste dag van het jaar en hupatee doorrijden naar Inverell. Een hobbel bobbelweg en ook weer een dor en droog landschap met weer veel koeien die schuilen onder bomen.
We komen aan in Armidale, best een grote plaats. Wij komen op een bijna leegstaande camping aan. We eten een broodje en nemen een duik in het zwembad. Pierre en ik gaan nog even naar de plaatselijke VVV (i) om informatie van de omgeving. Ook hier een watervallen route, die kunnen we mooi morgen rijden.
Ook vertelde de dame van de i dat er vanavond om 21.00 en om 24.00 uur vuurwerk afgestoken word op het veldje notabene bij de i!.
We rijden naar de camping en vragen aan de kinderen wat zij willen. Het is sowieso een hele andere oud & nieuw zoals wij gewend zijn.Het gemis van thuis is er best even bij de kids. Even een traantje en dan gaan we een spelletje doen en wat eten. We besluiten om met de camper om 23.30 uur naar beneden te gaan. Beneden is in het dorp, en te ver om te lopen. Om 21.00 uur proberen Pierre en Youri op de rand van de camping een glimp op te vangen van het vuurwerk, helaas bijna niets te zien.
Het duurt best lang voordat het 23.30 uur is. Normaal liggen we ( omdat we ook vroeg opstaan) dan al best even in bed. De camping is uitgestorven 😴 geen oud & nieuw voor de campinggasten.
We rijden naar beneden en gaan op de brug staan( foto welke is toegevoegd is van feestende mensen op een soort dakterras)
Wij staan en staan en staan, er komen nog wat mensen en staan daar ook te staan. Het is 0.00 uur happy nieuwjaar. Wij wachten met spanning af.... alles wat er komt helaas geen vuurwerk...
Geen idee waarom niet, iemand wist te vertellen dat ze daar geen geld meer voor zouden hebben. Dus onverrichte zaken terug en daar geproost op het nieuwe jaar.

Dinsdag 1 januari.
Voor jullie allemaal de beste wensen voor 2019 mogen al jullie wensen en dromen uitkomen. Blijf gezond en geniet van en met elkaar🍀
Hier dus al nieuwjaarsdag en om 10.00 uur onze tijd bij jullie in Nederland. Wij willen graag even Facetime met Jeroen en Eric en de groep waar wij jaarlijks mee staan op oudejaarsavond. Om 9.50 uur videobesprek met hen en proosten we ( voor de 2e keer) met elkaar op het nieuwe jaar. Dat moet dus wel goedkomen!
Rond 11.30 rijden we de watervallen route te beginnen bij Ebor Falls. Een waterval die bestaat uit 2 delen Daarna de Wollomombi Gorge  een leuke wandelroute van 1,5 km er naartoe en een spectaculair uitzicht maar door de droogte een wel minder zichtbare waterval.En als laatste Gara Gorge ook deels droog. De natuur is er niet minder mooi door en dat vinden blijkbaar meer mensen want de picknick plekken zijn goed gevuld.
Eenmaal terug op de camping - verbaast dat wij zijn- wat zijn er een boel camping gasten bij gekomen!,  nemen wij een hapje en een drankje. Anne Roos gaat even liggen zij is echt niet fit door haar allergie. De mannen gaan poolen en tafeltennissen en mama even aan haar blog😏 Het is best een leuk gesitueerde camping allen wj vinden het niet erg schoon ook hier weer kakkerlakken 😨 al zijn deze klein ze zijn het wel dus samen naar toilet en douche en een gezamenlijke inspectie voortgaande wij gebruik maken van bovenstaande. Dus Eric van harte welkom maar wees je bewust van deze vrinden...
Na het eten afwassen en naar bed morgen op tijd rijden naar singleton.

Woensdag 2 januari
We rijden om 8.15 uur weg. Pierre rijd het eerste uur en na een look output wisselen wij van stoel en rij ik. Anne Roos naast mij. Het links rijden vertelde ik al is niet raar en dat vind ik dan weer raar dat ik dat niet raar vind😁 De camper is een automaat en dat betekend dat je je linkervoet eraf kan schroeven want die heb je niet nodig. Je geeft gas en als je eenmaal de snelheid hebt hup op de cruise control. Ze noemen hier bijna elke weg een high way, ook al moet je soms van 100 km waar 50 en dan weer 75 km. De mensen rijden heel braaf,  geen gerace naast je. Je mag ook niet harder dan 110 km. Je hebt inhaalstroken dat heten overtaking lines en dat is vaak bij een heuvel op en 2 km lang. Dus op een punt dat langzaam verkeer( zoals wij)  makkelijk kan worden ingehaald. Vaak zit je zelf achter een auto met caravan of iemand die slecht kan rijden, ik weet het dat is interpretatie maar zij rijden niet constant en zitten vaak met hun voet op de rem. Dus vet irritant vinden wij😬 Anne Roos en ik hebben een hele foute radio zender gevonden met hele oude meuk, ABBA, Elton John, Queen, ZZ Top, David Bowie enz dus heerlijk mee brullen, de mannen achterin vinden het wat minder maar ja wie rijd bepaald 😎
We zijn rond 13.00 uur in Singelton, er is geen zwembad ( dat wisten wij al) maar ook geen wifi en dat is best jammer. Ik stel voor om naar de i te gaan om te vragen of er ergens een meer in de buurt is Helaas moeten wij daar 35 km voor rijden maar we besluiten dat te doen. Het is buiten 36 Gr en dus zo niet vol te houden bij de camping. We komen aan bij het meer Lake St. Clair een prachtig gelegen meer tussen de bergen We betalen een kleine entree en gaan met de camper tussen de bomen staan. Er zijn niet veel mensen maar wel bijna allemaal met boot/ waterjets ed. We lopen direct het meer in, wat helaas begroeid is met waterplanten. Dat voelt best vreemd, tussen de tenen. Ook er tussen door zwemmen voelt gek. Hoe meer het meer op hoe koeler het water en dan is het water mogelijk ook dieper dus voel je de waterplanten niet meer. We houden het hier 2,5 uur uit en besluiten dan daar ter plekke af te douchen, ze zijn er tenslotte niet voor niets. We besluiten daarna de stad in te gegaan voor een paar boodschappen en dan ook daar een hapje te eten. We vinden een bistro. Niet te vergelijken met een restaurant zoals bij ons. Het is een café annex eetgelegenheid, de ruige Australische mannen ( look like zztop) lange baarden en zo vanuit het werk voor een Pils naar het café bestellen na de pils een hapje eten bij het eetgedeelte. Je besteld je eten bij de serveerster- je kan je eten voor of na het eten betalen😂 Drankjes bestel je in het kroeggedeelte. Wij eten smakelijk voor ook nog een betaalbare prijs.
Dan richting camping om ons klaar te maken voor de nacht.

Donderdag 3 januari
Vandaag 1e deel Blauwe Bergen oftewel Blue Mountains. Gestart in Gasford richting Wisemans ferry. Ingeklemd tussen de rivier en de steile zandrotsen van Dharug National Park slingert de weg door een uiterst romantisch landschap, om achter de central Mangrove weer uit te komen de ferry. We varen de rivier de Hawkesbury over en vervolgen onze weg.De wegen zijn erg slecht wat inhoud dat je zeker achterin de camper niet echt lekker zit. Je schud, trilt en ook alle kastjes van de keuken trillen mee wat een oorverdovend geluid produceert. Een picknick plek lijkt nu je er een zoekt niet te vinden, en we besluiten de auto dan maar gewoon neer te zetten en maken een broodje. We tikken Winsor in op de TomTom en rijden die kant op, iedereen is flauw van de de wegen en we besluiten naar de camping te rijden in het plaatsje Kelso. De prachtige camping -de prijs is er ook naar -maar het zal ons worst wezen, de mannen gaan nog even zwemmen. Wij eten vanavond rijst en doen tussendoor 2 wasjes( we hebben nog een kleine week dus wel even nodig om weer iets schoons aan te kunnen trekken.
Helaas begint nette spetteren en moeten we een groot gedeelte van de was binnen en onder de luifel hangen. Dit is camperen in optima forma. Vanavond slapen we onder de schone onderbroeken van ons alle vier😃
Voor morgen Blue Mountains deel 2 op het programma. Dat gaat een mooie dag worden. We rijden eerst naar Katoemba daar zijn de 3 gezusters te zien en gaan mogelijk ook met een skyrail rijden.

Vrijdag 4 januari
Allereerst gefeliciteerd met jullie verjaardag lieve Samantha en Marcel!
Na het ontbijt rijden we naar Katoomba het toeristische middelpunt van de Blue Mountains. We parkeren de auto en gaan naar Scenic world deze bestaat uit een skyrail, railway en cableway. Wij kopen een all in pas maar kunnen pas om 1300 uur de skyrail in( en het is nu 10.30 uur😂) Dan eerst maar een paar look out punten bekijken. Nu al prachtige plaatjes geschoten en dan nog niet eens dichterbij de 3 gezusters. We eten wat in het café en lopen door de enorm dure souvenirs winkel -wacht kan lang duren-))
Maar dan is het zover we hebben eerst de skyrail we bekijken de Jamison valley met de 3 rotsen vanuit meerdere posities. De reis in de skyrail is kort maar prachtig. Vanuit daar mooie foto's kunnen maken van oa de 3 gezusters. Als we eruit zijn maken we een mooie wandeling naar de prachtige Katooba Falls. Na de wandeling een heerlijke verkoeling in de vorm van een ijsje het is in inmiddels rond de 36gr😨
We lopen naar de skyrail en nemen hem terug om de reis te vervolgen naar het station en daar de skyrail te nemen. De met een heling van 52° steilste spoorweg ter  wereld. In In 1880 aangelegd voor het transport van kolen. De ervaring is dat je als een kermisattractie afgeschoten word door een tunnel naar beneden. Daar eruit mooie foto's maken en een stukje geschiedenis van de mijnwerkers en onder welke omstandigheden zingen en gewerkt bekeken en naar de cableway gelopen deze terug genomen naar het station( ze vertrekken en komen allen vanaf het zelfde punt weer aan)
We lopen naar de camper eten wat chips en drinken een flesje water en gaan dan op weg naar huis. Onderweg nog een 2 tal look out punten bekeken.
alles de camping aangekomen gasfles bijgevuld- morgen de camper inleveren-)) en dan nog even lekker zwemmen met elkaar.
Straks nog 1 maal bij de camper eten en dan is morgen alweer de dag dat we naar Sedney rijden en daar de camper in gaan leveren. Dan 2 dagen Sydney en dan naar Bangkok. Nog een kleine week en dan zit het hele avontuur er weer op😍
Voor jullie allemaal een mooi weekend en ik kom weer in de lucht.
Groetjes van ons allemaal!!

1. Eric:
    Wat een heerlijk avontuur schatten. Liefs van mij. 😘
  2. Isabella:
    Ook voor jullie een heel goed 2019
  3. Ilze:
    4 januari 2019
    Lieve vier, wat een waanzinnig begin van 2019 voor jullie. Totally down under. Geniet nog even van dit avontuur!💋
  4. Margrit en Jaap:
    4 januari 2019
    WOW! Wat een belevenissen weer! Een geweldig verhaal! Hopelijk voelt Anne Roos zich weer beter. Geniet nog van de rest van jullie reis. Liefs, Margrit en Jaap
  5. Margrit en Jaap:
    4 januari 2019
    WOW! Wat een belevenissen weer! Wat een geweldig verhaal.. en leuke foto's. Hopelijk voelt Anne Roos zich intussen weer beter. Geniet nog van de rest van jullie reis. Liefs,
    Margrit en Jaap
  6. Samantha:
    4 januari 2019
    Dank je wel voor de felicitatie😊. Wat heerlijk om met jullie mee te reizen via jullie blog, het klinkt prachtig. Veel plezier nog😎🥰
  7. Marcel en Sjoukje:
    4 januari 2019
    Ook dank voor de felicitatie. Ook de beste wensen voor 2019. Leuk om allemaal te lezen. Toch wel weer wat oh ja momenten. Geniet ze lekker.
  8. Liesbeth:
    5 januari 2019